Batteri og rekkevidde

HONGQI E-HS9 er en elbil med et litium-ion-batteri med opptil 99kWh (brutto) kapasitet på utstyrsnivåene Premium og Exclusive. På utstyrsnivået Comfort er batterikapasiteten på 84kWh (brutto).

Elektrisk rekkevidden er opptil 465 km (WLTP, Combined) på utstyrsnivåene Premium og Exclusive, og opptil 396 km (WLTP, Combined) på Comfort. Forbruk og rekkevidde avhenger av bl.a. temperatur, vær, dekk, topografi, kjørelengde, kjørestil, last, bruk av klimaanlegg og andre variabler.

Rekkeviddetester og WLTP

I NAFs rekkeviddetester er 303 km oppnådd vinteren 2023, og 371 km oppnådd sommeren 2022.

Våre egne tester av rekkevidde om vinteren estimerer rekkevidde mellom 264 og 352 kilometer for 99kWh-batteriet. Rekkevidde og elektrisk forbruk kan variere under hver kjøretur. Er for eksempel temperaturen minus 10 grader, vil dette påvirke bilens batteri mer enn når det er 15 plussgrader ute. Årsaken til den store variasjonen i testene og avvik fra WLTP har derfor sin forklaring i forhold som temperatur, vær, topografi, kjørelengde, kjørestil, last og passasjerer, bruk av klimaanlegg og andre variabler.

WLTP står for Worldwide Harmonised Light Duty Vehicles Test Procedure og er en test som gjennomføres i et laboratorium med et standardisert kjøremønster og helt spesifiserte klimatiske forhold, og suppleres med kjøring på veg. Dette kjøremønsteret gjenspeiler ofte ikke det vi opplever i hverdagen, og spesielt ikke i Norge på vinterstid.

Bilens tyngde og luftmotstand gjør at forskjellen fra den oppgitte WLTP-rekkevidden og det faktiske forbruket kan bli stort når bilen har et kjøremønster som avviker fra WLTP-testsyklusen. Dette gjelder særlig dersom en stor del av kjøreturen foregår i stor hastighet, ved lave temperaturer og i kupert terreng. Eksempelvis foregår WLTP-testene i en snittfart på 46,5 km, med klimaanlegget avslått og i 23 plussgrader, mens NAF testene har en stigning på opptil 1000 meter, noe som for E-HS9 merkes særlig godt på grunn av stor kupe som skal varmes opp, høy vekt og luftmotstand.

Lading

Batteriet kan hurtiglades på vanlige hurtigladestasjoner med CCS2 ladekabel. Ladeport for AC-lading (vanlig lading) og DC-lading (hurtiglading) er bak på høyre side (passasjersiden).

Hvor fort kan HONGQI E-HS9 lade?

Maksimal ladehastighet ved hurtiglading er opptil 140kW på hurtiglader og 11kW ved normallading. Det er mange faktorer som spiller inn på hvor raskt bilen lader, som blant annet forhold ved ladestasjonen, belastning på ladenettverket og ladestolpen, hvor kraftig laderen er, bilens batteriprosent, batteritemperatur med mer.

Utlading av strøm - V2L (Vehicle to load)

HONGQI E-HS9 har mulighet for såkalt Vehicle-to-Load (V2L), som betyr at man kan bruke bilens strøm til eksterne apparater. Når du utlader fra bilen er effekten ca 3,5kW (16A 220V-230V). Det er ingen sikring, men den har overbelastningsbeskyttelse. Dvs om den overbelastes eller overopphetes stopper ladingen.

LES MER OM UTLADING AV STRØM

Regenerering

Regenerering betyr at bilen samler opp kraft og lader fremdriftsbatteriet når du slipper opp gasspedalen eller når bremsepedalen brukes mens du kjører. Graden av regenerering avhenger av blant annet hvilket kjøremodus som er i bruk.

Slik får du mest elektrisk rekkevidde

Her er våre beste tips for å kjøre lengst mulig med HONGQI E-HS9.

SE VÅRE TIPS